Albert Park v Melbourne: Divácky nejzajímavější okruh velké ceny F1

Kategorie:
Albert Park v Melbourne: Divácky nejzajímavější okruh velké ceny F1

Velká cena (Grand Prix) formule 1 je mistrovstvím světa, které se skládá ze série závodů odehrávajících se na uzavřených městských okruzích nebo autodromech všech možných tvarů a délek. Jejich historie spadá do roku 1946 a je nazývána královskou disciplínou automobilového sportu. Nejvyšší organizační složkou těchto závodů je Mezinárodní automobilová federace tzv. FIA.

Jedním z okruhů, na kterých se velká cena jede, je i Melbourne Grand Prix Circuit známý jako Albert Park. Jedná se o městský okruh v australském městě Melbourne, který se točí okolo uměle vybudovaného jezera Albert Park. Kvůli závodu Velké ceny formule 1 se okruh začíná stavět asi měsíc před samotným začátkem přímo na místních silnicích. Asfaltový povrch na těchto silnicích byl v roce 1996 upravený tak, aby se svou kvalitou co nejvíce přiblížil povrchu klasických závodních okruhů.

Roku 1996 se v Melbourne konal první závod Velké ceny, který vyhrál Damon Hill. Na samotné trati se závodilo samozřejmě mnohem dříve. Už v roce 1953 a 1956 se tady rozburácely motory těchto rychlých strojů. Tehdy formule jezdily proti směru hodinových ručiček a výsledky se do celkového hodnocení nezapočítávaly.

Charakteristika tratě

Délka celé trati je 5,303 km a obsahuje celkem 16 zatáček. Závod se jede na 58 kol a jeho celková délka je 307,574 km. Rekord kola drží Michael Schumacher, který zde v roce 2004 za stáj Ferrari zajel čas 1:24.125. Schumacher na této trati triumfoval celkem čtyřikrát.

Trať je sice pro jezdce přehledná a zajímavá, ale nedá se na ní příliš předjíždět. Nejrychlejším místem je konec cílové rovinky, na kterém jezdci dosahují rychlosti až 308,7 km/h. Nejpomalejší je třetí zatáčka, kde piloti musí hodně zpomalit a to až na 85 km/h. Díky kombinaci zatáček a rychlejších pasáží je okruh náročný hlavně na brzdy.

Celá trať má pár divácky i jezdecky zajímavých míst. Jedním z nich je první pravotočivá zatáčka, ze které jezdci vyjíždějí velmi často mimo trať a končí ve štěrku. Dlouhá cílová rovinka, která jí předchází, svádí k rychlé jízdě a riskování. Předjíždět se dá ideálně mezi 3. a 4. zatáčkou.

Průměrná spotřeba paliva je 2,62 kg za jedno kolo. Na plný plyn je projeto 66,3 % trati na 735 m. Pneumatiky se na okruhu středně opotřebovávají. Oproti tomu brzdy během závodu projdou poměrně velkým opotřebením. Piloti během jednoho kola přeřadí přibližně 55 až 60 krát.

Velká cena uprostřed města, to je okruh Albert Park

V roce 1995 vznikla kousek od centra města Melbourne jedna z nejkratších tratí seriálu Velké ceny formule 1. Díky tomu je tento závod divácky velmi lákavým a pyšní se účastí 360 000 diváků přes víkend. Pro piloty je trať lehce zapamatovatelná a poměrně lehká. Přijďte si i vy s kolegy postavit monumenty pro závodní okruh F1 v rozvojovém programu Meetings.