„Vrtěti psem“ není jen název slavného filmu, ale i důležitá součást firemních pochodů

„Vrtěti psem“ není jen název slavného filmu, ale i důležitá součást firemních pochodů

Realita, kterou nám média servírují, je tak trochu jako nedokonalý odraz v zrcadle. A přesně tak je potřeba i k obsahu, který se k nám každý den dostává, přistupovat. Jako k něčemu, co není úplně pravdivý obraz skutečnosti.

Ohýbání reality je ale i důležitou součástí některých firemních pochodů a lidé, kteří se takovou činností zabývají, musí být odborníci v pravém slova smyslu. Proč patří vrtění psem k celosvětovým pojmům?

Hvězdně obsazený film

Wag the dog neboli vrtěti psem patří k nejstarším nástrojům PR a komunikace a je to i film z roku 1997 v hlavní roli se skvělým Robertem de Niro a Dustinem Hoffmanem. Krásně je v něm vysvětleno, co to vrtění psem vlastně je.

Hlavním tématem filmu je práce washingtonského experta na politickou propagandu (Robert de Niro), který má odvést pozornost voličů před blížícími se volbami od sexuální aféry prezidenta.

Najímá hollywoodského producenta (Dustin Hoffman), aby vytvořil nepravou válku s Albánií skrz média. Dotýká se tak důležitých témat, jako je manipulace s masmédii i veřejným míněním a s nadsázkou se vysmívá mocenským praktikám, honbě za senzacemi a ochotě veřejnosti s sebou nechat manipulovat.

„Proč pes vrtí ocasem? Protože pes je chytřejší než ocas. Kdyby byl ocas chytřejší, vrtěl by ocas psem,“ snad nejznámější a nejpoužívanější pasáž z filmu.

Součást krizové komunikace

Název filmu – Vrtěti psem – je celosvětově používaný pojem. Uplatňuje se v různých pracovních skupinách a jeho hlavní náplní je odvádění pozornosti od nějakého tématu. Když se stane něco zásadního, jako například politická aféra, musí se vyvolat nějaká jiná, které se média chytí a od nich pak zase veřejnost. Na původní problém se rychle zapomene a lidé řeší jen naprosto nepodstatné věci.

Dnes je tedy jednou z hlavních disciplín krizové komunikace, a ne všichni ji umí správně zpracovat. Pracovní kolektivy v tomto odvětví mají často potíže s kreativitou i strategickým myšlením. Přitom oboje je nezbytné pro takovou práci. Problémy mohou vznikat zejména u nových, a ještě nesehraných kolektivů.

Firemní rozvojový program

Právě z těchto důvodů se čím dál častěji volí teambuildingové aktivity, při kterých mají týmy kolegů možnost získat zkušenosti i potřebné vědomosti, aniž by se jednalo o nudné a nezáživné učení. Často formou hry vytváří umělou mediální realitu tak, aby zvládli ovlivnit veřejné mínění.

Musí zpracovávat tisková prohlášení, tvořit reklamní materiály a využít veškeré znalosti a dovednosti, které už stihli ve svém odvětví nasbírat. Cílem je samozřejmě vítězství, ale také získané informace, zkušenosti a navrch skvělá zábava nejsou k zahození. Součástí celé akce je pak samozřejmě hodnocení a reflexe.

Teambuilding pro každou kreativní mysl

Proč by vlastně měli zaměstnavatelé posílat svůj tým na teambuilding, když by stačilo obyčejné školení? Protože na něm se lidé nepoznají a nenaučí se spolupracovat. Nic je k tomu v místnosti s nějakým přednášejícím nenutí.

Naopak v terénu, kde řeší „skutečný úkol“, musí pracovat spolu, být kreativní, přemýšlet, strategicky myslet a dobře ovládat time management. Každý má možnost dokázat, že právě jeho strategie bude vítězná.