Kdo si hraje, nezlobí aneb jak využít ve firmě herních prvků?

Kdo si hraje, nezlobí aneb jak využít ve firmě herních prvků?

Myslíte si, že práce a hra nejdou dohromady? Jste přesvědčeni o tom, že taková benevolence by zaměstnance spíš ponoukala k tomu, aby byli méně produktivní? A co když je to naopak. Zamysleli jste se někdy nad tím, co hra v lidech vyvolává? Přečtěte si něco o využití herních prvků v práci a možná změníte názor.

Již od pradávna vyvolává hra v lidech soutěživost, ctižádostivost, touhu po uznání nebo třeba potřebu spolupráce a spoustu dalších vlastností. Všechny dokáží pozitivním směrem posílit i rozvoj firmy. Tento obor se nazývá gamifikace, a právě on přináší hru mimo herní prostředí.

Proč využívat herních prvků v práci?

Věděl to i Jan Ámos Komenský, když hlásal své „škola hrou“. Přesto je pojem gamifikace poměrně nový a ve firmách se zabydluje velmi pozvolna. Do povědomí lidí se dostává až kolem roku 2010.

Za jednoho ze zakladatelů je považován Dennis Crowley, který se prý jednoho dne procházel na jednom mostě v New Yorku a na chodníku spatřil houbičku z legendární hry Super Mario Bros. Postavil se na ni po vzoru hry a pomyslel si, že by za to měl dostat nějaké body. Ruku v ruce s touto myšlenkou pak šel nápad se zaváděním principů počítačových her do firemních procesů.

Výběrové řízení se zapojením herních prvků

Skvělou příležitostí pro zapojení hry ve firmě, je výběrové řízení na nové zaměstnance. Celý postup se díky tomu dokáže zefektivnit i urychlit. Ve hře lidé dokáží odhalit lépe své dovednosti, reakce a jsou mnohem více bezprostřední než při běžném pohovoru.

Aby se nový zaměstnanec neztratil

Noví zaměstnanci jsou často trochu nesví a chvíli trvá, než se s novým kolektivem sžijí a naplno se zaberou do své práce. I s tímto může pomoci gamifikace. Zavedení nového člověka do firmy formou hry je efektivnější a rychlejší. V některých společnostech probíhá formou hry celé zaučování. Začíná seznámením se s firmou, novými kolegy apod. Hra může poskytnout prostor, kde má zaměstnance možnost učit se nové věci a zkoušet je bez toho, aby byl nějak penalizován za případné chyby.

Největší předností herních prvků je možnost motivovat zaměstnance. Lidem se rozbije jejich každodenní rutina, do práce se těší a jsou naplněni touhou uspět, pokročit v dalším levelu nebo se něco nového naučit.

Nejčastěji využívané hry

  • Herní prvky uvnitř firmy pomáhají při mnoha variantách teambuildingových aktivit.

  • Indoor hry: nejjednodušší možnost, kterou teambuilding nabízí. Obvykle se jedná o různé modifikace stolních her (aktivity, scrabble apod.).

  • Kreativní hry: sem spadají různé individuální a teamové aktivity, které zaměstnanci většinou nemohou dělat i v běžném životě (divadlo, natáčení videoklipu)

  • Bojové hry: jsou založené na přímém konfliktu mezi jednotlivými týmy. Ty soutěží proti sobě (paintbal, airsoft).

  • Akční hry: velmi oblíbená aktivita, kde se pracuje s důrazem na týmovost a zábavu. Cíl hry je vždy jasně stanoven a hráči dostanou různé indicie, které mohou použít k tomu, aby se dostali do cíle.

  • Výlety a kurzy přežití: hra postavena na společně prožitých „útrapách“, které by měli účastníky stmelit a spojit je. Projeví se vlastnosti jednotlivých členů týmu a utuží vztahy mezi nimi.

  • Únikové hry: nic neprověří chování lidí v týmu lépe než kvalitní únikovka. Zaměstnanci se musí poprat s kvízy, hádankami, šiframi a hlavolamy.

Hry jako velký motivátor pro všechny

Teambuildingové aktivity mohou mít nejrůznější formy. Vyzkoušejte práci pod tlakem v polních podmínkách v programu M*A*S*H, zažijte akční program plný adrenalinu s Airsoftovým programem nebo si vychutnejte Čokoládový den plný podmanivých vůní a chutí.