Zrušení manažerských pozic. Geniální tah nebo šílenství?

Zrušení manažerských pozic. Geniální tah nebo šílenství?

Jeden z výroků moudrého Šalomouna říká: „Pokud chybí moudré vedení, lid trpí, ale mnoho rádců přináší úspěch.“ Pravdivost tohoto výroku je potvrzena mnoha staletími. Jak ale ono „moudré vedení“ chápat ve 21. století?

Je řešení v manažerských pozicích a pracovních gradech? Nebo se dá najít i jinde?

Příběh české firmy Y-soft vám možná vyrazí dech.

Český experiment

Nadnárodní společnost českého původu Y-soft se zabývá cloudovým softwarem souvisejícím s tiskem a 3D tiskárnami. Působí v 17 zemích na čtyřech kontinentech světa.

Na konci roku 2018 se zakladatel Y-softu Václav Muchna rozhodl pro netradiční krok. Spolu s úzkým vedením naplánoval přeorganizování klíčového firemního oddělení výzkumu a vývoje.

V oddělení s více jak 120 zaměstnanci ze dne na den zrušil všechny manažerské pozice a odpovědnost šéfů přenesl na jednotlivé ajťáky. 

Výsledek? Přestože firma přišla asi o dvě desítky mimořádně talentovaných spolupracovníků, během následujícího půl roku se produktivita oddělení zečtyřnásobila.

V čem je problém

V čem je tedy problém? Je chyba u manažerů nebo šlo jen o náhodu? Lze takový postup aplikovat na všechny firmy?

Ze zkušenosti Y-softu vyplývají minimálně následující poznatky:

Růst produktivity nutně neznamená nabírat nové a nové zaměstnance

Odpovědnost za konečná rozhodnutí může být přenesena na jednotlivé zaměstnance oddělení. Není nutné, aby někdo nad nimi držel cukr a bič.

Zaměstnanci se učí pracovat jako jeden tým, jako rodina, v níž jsou si všichni lidé rovni.

Úspora času a energie

V manažersky vedené firmě závisí velká část byrokratických úkonů na pozici manažera. Musí podepisovat dovolené, výkazy, bonusy, dává povolení k rozjezdu projektů a podobně.

Není-li zrovna ve firmě, proces se zastaví a produktivita prudce klesá. Bez manažera celý proces běží dál.

Větší odpovědnost zaměstnanců

Pokud někdo z týmu udělal chybu, šel k manažerovi. Omluvit se stačilo jen jemu a pokud navíc byli kamarádi, bez problému se vrátil zpátky. Díky tomu se ve firmě někdy pohybovali flákači.

V Y-softu se za jednotlivé chyby zodpovídá konkrétní člověk před celým týmem. A to je daleko větší lekce než se omluvit jen jednomu člověku.

Otevřenější komunikace

Y-soft dříve komunikoval jen pomocí videokonferencí. Dnes k firemní komunikaci používají posty na sdílených tabulích.

Zakladatel Y-softu k tomu dodává: „To, co jsme chtěli řešit v hotelu dva dny – a co bychom stejně nedodělali – bylo hotové za šest hodin. V onlinovém prostředí se najednou ukázalo, že takhle velká skupina lidí, navíc ajťáků, což jsou introverti a neradi říkají svůj názor, se mnohem lépe vyjádří, když napíšou názor v nějakém postu na sdílenou tabuli.

S manažery nebo bez nich?

Rozhodnutí je na každé firmě. Na příkladu Y-softu je ale vidět, že v určitém firemním prostředí se odvážné kroky spojené se zrušením manažerských pozic, mohou pozitivně promítnout v dalším pokroku firmy.