3 tipy na zlepšení efektivity v týmu, které skutečně fungují

3 tipy na zlepšení efektivity v týmu, které skutečně fungují

O týmové výkonnosti se toho napsalo dost. Existuje mnoho publikací na téma zlepšení týmové efektivity, které vedou manažery k dosažení lepších výsledků. Jako zaneprázdněný vedoucí na ně ale nemáte čas. My jsme je nastudovali za vás a přinášíme rady na zvýšení týmové výkonnosti.

Autor: Michal Cemper

Věděli jste, že třetina českých pracovníků se v přítomnosti nadřízeného cítí ohroženě? Jednoduše nevědí, odkud to přijde. Každý desátý navíc popisuje styk s vedoucím jako nepříjemný a má z něho strach. Vaši manažerskou karmu přitom snadno vylepšíte.

1. Naučte se chválit

Není žádným překvapením, že komunikace patří ke klíčovým faktorům správného vedení. Rada, výtka i pochvala zvednou morálku vašeho týmu. Metoda cukru a biče zde ale nefunguje.
 

Vědecké práce shrnují pozitivní přístup k motivaci zaměstnanců do třech bodů:

  1. Zopakujte, co pracovník udělal dobře.

  2. Uveďte prospěch z jeho práce pro celou organizaci.

  3. Osobně mu poděkujte.

Cílem motivačního rozhovoru je sebeuvědomění pracovníka. Nezáleží přitom, zda kritizujete nebo chválíte. A co si budeme povídat… Mnoho manažerů si s pochvalou neví rady a jejich motivace začíná slovy: „Tohle se vám povedlo, ale…“
 

Umění chválit si přitom sami osvojíte. Stačí se držet těchto zásad:

  • Jasně definujte, co se pracovníkovi povedlo.

  • Aktivně se ptejte na to, jak se k výsledku dopracoval.

  • Pochvalu zaneste do osobních záznamů a pošlete ji dále k vedení firmy.

2. Pravá neví, co dělá levá

Jakmile se naučíte správně chválit, zaměřte se na identifikaci rolí v týmu. Častou příčinou nízké efektivity je nejasné rozdělení práce a zodpovědnosti. Jakožto vedoucí člen sami zodpovídejte za to, co se nepovedlo a nesvalujte vinu na podřízené.
 

S přesným rozdělením práce vám pomůže už nábor. Klíčová je v tomto případě rozmanitost dovedností jednotlivých pracovníků. Myslete na to při výběrovém řízení a schopnosti budoucích kolegů co nejvíce diverzifikujte. Tím obsáhnete větší spektrum znalostí a dosáhnete lepších výsledků.

3. Všichni jste na jedné lodi

Jeden za všechny, všichni za jednoho. Efektivní týmová práce vyžaduje společný tah na branku. Rolí manažera je přitom poskytnout pracovníkům ty nejlepší možné podmínky.
 

Jako vedoucí pracovník se vyhněte nadřazenému chování. Morálku zvednete tím, že se sami budete podílet na výkonech a půjdete příkladem. Problém s pozdními příchody zlepšíte například tím, že sami přijdete do kanceláře jako první.

Jen krůček k větší efektivitě

Správná komunikace, dobré vedení a dostatečná motivace jsou klíčové pro zlepšení efektivity ve vašem týmu. V tomto případě totiž nejde o tvrdá čísla, ale dobrou atmosféru. Pracovníci díky tomu zjistí, kde je jejich místo a sami se začnou aktivně podílet na lepších týmových výsledcích.