Na našem území zahájila svou činnost letecká záchranná služba 1. dubna 1987. Tehdy zajišťovala oblast Prahy a Středočeského kraje. Záchranné lety existovaly už od 30. let 20. století, ale od roku 1987 do roku 1992 se celý systém letecké záchranné služby dával do funkčního celku. V prvopočátcích službu zajišťovaly sovětské vrtulníky Mil Mi-2. Od rozdělení Československa se však začali měnit provozovatelé letecké záchranné služby a s nimi i vrtulníky.
Nejhustší síť v Evropě
Dnes je po celé České republice 10 provozuschopných stanic letecké záchranné služby a svým plošným rozložením patří mezi nejhustší síť v Evropě. Službu zajišťují státní subjekty a to ve dvou stanicích. Ve zbylých osmi je vykonávaná soukromými provozovateli. Volacím znakem všech stanic je kombinace jména “Kryštof” a čísla.
V současné době je používáno deset volacích znaků v rozsahu čísel 01–18, která vycházejí ještě z dob Československa, kdy existovalo celkem 18 základen v různých městech:
-
Kryštof 01 Praha
-
Kryštof 04 Brno
-
Kryštof 05 Ostrava
-
Kryštof 06 Hradec Králové
-
Kryštof 07 Plzeň
-
Kryštof 09 Olomouc
-
Kryštof 12 Jihlava
-
Kryštof 13 Bechyně
-
Kryštof 15 Ústí nad Labem
-
Kryštof 18 Liberec
Noční provoz pak spadá pod čtyři stanice - Kryštof 01 v Praze, Kryštof 04 v Brně, Kryštof 05 v Ostravě a Kryštof 07 v Plzni. Zbylých šest létá od úsvitu do západu. Přesněji od 6:30 do 21:00. Doletová vzdálenost vrtulníků se pohybuje okolo 70 km, což odpovídá 18 až 30 minutám doletu od přijetí výzvy.
Posádka vrtulníku
Posádka vrtulníku letecké záchranné služby skýtá minimálně tři členy, pilota a dva členy zahrnující lékaře a záchranáře. V tomto složení létají vrtulníky soukromých poskytovatelů. Ty ve službě Policie ČR pak mají na palubě kromě výše zmíněných osob ještě palubního inženýra. Armádní stroje létají v pětičlenné posádce – pilot, kopilot, palubní inženýr, lékař a zdravotnický záchranář.