Moderace debaty uvnitř týmu

Moderace debaty uvnitř týmu

Komunikace v týmu. Na ní stojí úspěch nebo neúspěch vašeho projektu. Pokud všichni jedou na jedné vlně, je všechno v pořádku. Někdy však do hry vstoupí konflikty, vzájemné antipatie a tvrdohlavost silných osobností. Jste dostatečně kvalitní lídr, abyste si s takovou situací poradili? Víte, jak konflikty mezi členy týmu zvládnout? A jak trénovat běžnou i tvůrčí komunikaci?

Lesk a bída silných osobností

Každému pracovnímu týmu prospěje, pokud bude složen z individualit. Lidé s odlišnými charaktery, pocházející z jiných prostředí i s různorodými pracovními zkušenostmi a vzděláním přinesou do společnosti širší spektrum nápadů, přístupů a řešení, než pokud bude manažerský tým složený z podobně smýšlejících členů.

Vyšší míra kreativity u takového týmu však může být ohrožena konflikty. Silné osobnosti mohou prosazovat své názory s vyšší razancí, než je přínosné, a odlišné postoje na sebe budou narážet způsobem, který řešení problémů ani nastolení strategie neprospěje.

A od toho má každý pracovní kolektiv svého lídra, který by měl dokázat debatu udržet v pozitivním módu, vyhnout se konfliktům a vytěžit z individuálních kvalit ve svém týmu to nejlepší.

Jak na to?

Někdy si všechno skvěle sedne a tým šlape jako dobře namazaný stroj. Pokud však jako vedoucí týmu cítíte, že to není váš případ, je načase s tím něco dělat.

Když nefunguje chemie mezi jednotlivými členy pracovní skupiny, existují možnosti, jak to zkusit zlepšit. Spolupracovníci by se měli dobře znát a vědět, co od sebe očekávat. Není na škodu, pokud zařídíte, aby se občas potkávali i mimo práci, užili si společně strávený zábavný nebo kreativní čas a naučili se vzájemně respektovat i v běžném životě.

K tomu slouží různé vzdělávací a teambuildingové aktivity. Na trhu je jich mnoho a je možné je uspořádat i on-line.

Pokud jsou antipatie nebo nesoulad v týmu větší, měli byste zvážit, zda se neobrátit na nějakého profesionálního kouče, který zvenku dokáže nahlédnout, co je ve skupině špatně. Další variantou je vybrat kurz profesionální komunikace, během kterého se všichni v týmu naučí, jak spolu vycházet bez konfliktů a tak, aby to bylo co nejprospěšnější pro firmu.

Podobné kurzy se obvykle skládají z teoretické části, zabývající se psychologií, popisují nejčastější problémy a jejich řešení. Často je však mnohem podstatnější část praktická, kde si účastníci osvojí správné zásady klidné a produktivní komunikace. Různé hry a komunikační cvičení zvýší schopnost vzájemně se domluvit a vyřešit potíže v klidu.

Podobné kurzy je dobré pečlivě vybírat. Terapeuti a koučové zaměřují své přednášky na různé situace, každý kurz má za cíl něco jiného. Odlišná strategie se bude hodit pro tým, kterému chcete umožnit se komunikačně rozvíjet, a další pro kolektiv, kde se rozhořely nějaké problémy.

Práce na vztazích uvnitř týmu však nikdy není na škodu a správně zvolená společná aktivita je může vždy jen pozvednout.

Na komunikaci je vždycky co zlepšovat

I do týmu, kde všechno funguje, jak má, může nová teambuildingová aktivita nebo kurz zabývající se kreativní či nekonfliktní komunikací přinést zajímavé impulsy. Vždycky může být člověk empatičtější, zvolit v krizové situaci lepší reakci nebo nahlédnout některé události z jiné stránky. Úspěšný lídr na to dbá a hledá cesty, jak pomáhat členům svého týmu zlepšovat jejich schopnosti.