Vliv home office na mezilidské rodinné vztahy

Vliv home office na mezilidské rodinné vztahy

Pracovat z pohodlí domova byl odjakživa sen mnoha jedinců, kteří neradi docházejí do zaměstnání. S příchodem pandemie se tento sen celé řadě lidí splnil.

Mnozí však zjistili, že být na home office není zase tak růžové, jak si původně malovali. Často se tak mohou dokonce narušit či dokonce zcela zničit rodinné i partnerské vztahy.

Vliv home office na mezilidské rodinné vztahy

Koronavirus vyhnal mnoho zaměstnanců z firemních kanceláří do domácího prostředí. Na jednu stranu se to zdá jako výhoda, jelikož si člověk může trochu přispat, a navíc nemusí nikam dojíždět, což se pozitivně projeví i na výdajích.

Na druhou stranu je práce vedená tímto způsobem často o dost pomalejší a úmornější, než když má člověk pod přímým dohledem vedení. Ano, doma se do práce člověk musí nutit většinou o dost více než v kanclu. Na druhou stranu má alespoň více času na partnery, potažmo děti. Anebo ne?

Přemíra stresu

Co se dá v kanceláři vyřídit během pár minut, může z home office trvat i několik hodin. I když jsou dnes internetové komunikační kanály na opravdu vysoké úrovni, domluvit se prostřednictvím celosvětové sítě s kolegy na dalším případném postupu může být složité, a hlavně zdlouhavé.

Také kvůli tomu nemají zaměstnanci pracující z domova obvykle více volna, než když normálně dojíždějí do firmy. Často je tomu právě naopak. Správný stachanovec dodělá všechny úkoly v termínu za všech okolností, i když to trochu dře. Takto se ale začíná hromadit stres a ten se následně přenáší i na partnery, případně potomky. Vznikají konflikty a hádky. 

Když je to jen pár dní, nic hrozného se neděje, ale pokud se jedná o dlouhodobou každodenní rutinu, je na problémy zaděláno. Nejedno manželství se rozvedlo právě kvůli negativním vlivům, které může mít na lidi práce z domova. Naštěstí existují finty, jak se tomu nejhoršímu scénáři vyhnout.
 

  1.  Stanovení si pracovní doby – předejít konfliktům se dá nejlépe striktním dodržováním pracovní doby. Jakmile padla, počítač je potřeba vypnout. Nedoporučuje se ani občasné mrknutí na mail. Lidé mají totiž tendence příchozí poštu okamžitě vyřizovat.

  2.  Pravidelní cvičení – také v domácích podmínkách se dá cvičit. Při práci u počítače se to dokonce doporučuje, jinak hrozí vznik svalových dysbalancí. Nějaká forma rozcvičky by měla proběhnout alespoň jednou za hodinu. I lehké protažení dokáže ulevit svalům a pozitivně působí rovněž na duši.

  3.  Kvalitní spánek – je dokázáno, že kvalita spánku úzce souvisí se stresem, potažmo duševními chorobami. Kdo chce strese efektivně odbourávat, musí k tomu mít dostatečné množství sil. A ty beze spánku mít nelze. Proto je dobré nejpozději hodinu před ulehnutí vypnout všechny obrazovky a chodit spát ideálně se slepicemi.

  4. Společné snídaně a večeře – málokteří partneři mají to štěstí spolu během pracovního týdne poobědvat, a to i když je jeden z nich zrovna na home office. Snídat, respektive večeřet by ale měli společně, a to bez nahlížení do mobilu či dokonce počítače. Tyto na první pohled banální chvilky mohou utužit vztah více než celá řada jiných věcí. 

Štítky

Sen, nebo zlý sen?

Pracovat doma může být stále pro někoho sen, nicméně hodně manželství a partnerských vztahů právě i kvůli home officu ztroskotalo.

Když si ale člověk osvojí některé zásadní návyky, nemusí mít nakonec práce z domu žádné zásadní negativní následky.