Hledání pokladu s vědomostními úkoly
Lidový název této hry zní jednoduše “pokladovka”. Hrát jste ji mohli například na nižším stupni základní školy na Škole v přírodě. Ale obvykle bývá i součástí táborového programu jako závěrečné vyvrcholení celotáborové hry.
Někdy se také nazývá jako “fáborovka”, k pomyslenému pokladu nás vedou barevné fáborky rozmístěné v terénu. Variant této hry je nepřeberné množství. Hrát ji mohou děti samostatně, ale úkoly mohou plnit i s rodiči. Kvízové otázky se mohou týkat školních znalostí či naopak všeobecného rozhledu – zdravověda, tábornické poznatky, aj.
Šifrovačky
Šifrovací hry, neboli zkráceně šifrovačky, zažívají boom v posledních letech. Každé větší město pořádá nějakou šifrovačku. Například v Praze jde o Bednu, v Brně máme Dnem, Krtčí norou a asi největší celorepublikovou akci Tmou. Ta, jak sám název napovídá, se koná v nočních hodinách. I přes její náročnost a extrémnější podmínky patří k nejvyhledávanějším. Soutěžící musí absolvovat registrační online kolo, ze kterého postupuje jen omezený počet (standardně 200 týmů) do samotné soutěže, která se koná v listopadu. Hra probíhá v centru Brna, ale s každým dalším vyřešeným stanovištěm se dostáváte dál od města do přírody. Šifry spadají do kategorie náročnějších.
Nepřekonatelná vlajkovka
Když se zeptáte dětí, mládeže i dospělých, které už mají nějakou tu akci za sebou, co by si rádi zahráli, velice pravděpodobně narazíte na odpověď vlajkovka. V této hře proti sobě stojí dva týmy, které si v terénu ukryly svoji vlajku. Nyní musí tu svou uhájit a zároveň ukrást tu soupeřovu. K dispozici mají koule anebo jen lesní šišky. Začíná bitevní vřava, která strhne leckdy i klidnější jedince. I když se to na první pohled nezdá, tato kooperační strategická hra se může stát dosti nebezpečnou. Zranění nebývají výjimkou.
Zážitková pedagogika
Všechny hry v nás vyvolávají nějaké emoce, odnášíme si zážitek a pocity. Právě zážitková pedagogika se zabývá vzděláváním, které je založeno právě na lidské schopnosti učit se novým informacím pomocí intenzívních emocí a prožitků. Jedinec se tak učí na základě svého předchozího jednání a hledání netradičních řešení při překonávání výzev. Přesně tuto podstatu naplňují hry včetně výše zmíněných.
Teambuilding založený na principech zážitkové pedagogiky tak přesahuje pouhou možnost se odreagovat spolu s kolegy mimo pracovní prostředí. Zkušení lektoři v oblasti zážitkové pedagogiky dokáží připravit program plný emocí, díky kterému poznáte své kolegy, sami sebe a stmelíte firemní kolektiv. Tým se naučí překonávat netradiční výzvy, které jsou ve hrách šikovně zakomponovány. Podobné principy kritického myšlení následně uplatní i v reálném světě při řešení pracovních problémů.